główne foto

główne foto

poniedziałek, 12 stycznia 2015

Zapiska #6: "Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia" - czyli rozszerzanie diety - etap 2

Pierwsze kroki śniadaniowe dla początkujących mam, gubiących się w tych wszystkich regułach żywieniowych i mających głowę pełną pytań i obaw. Niżej podaję szczegółowy przepis na pyszne pierwsze śniadanko dla maluszka.


źródło: własne

Wprowadzamy śniadanko!

Kolejnym krokiem wprowadzania posiłków stałych jest systematycznie podawanie śniadanka maluchowi. Nie jest to takie trudne. Niektórzy po prostu dają maluchowi butlę z kaszką. Jednak moim zdaniem warto się pofatygować i przygotować dziecku posiłek w miseczce. Ja byłam do tego poniekąd zmuszona, bo moja córka nie umiała pić z butelki.

Ekspozycja na gluten
źródło: własne
Śniadanie jest również doskonałą okazją do wprowadzania glutenu. Trzeba to robić bardzo ostrożnie i rozsądnie. Po czwartym miesiącu życia (a przed szóstym) przez dwa miesiące dajemy 2-3 łyżeczki kaszki glutenowej na 100 ml posiłku - przynajmniej tak jest u dzieci karmionych piersią. Dla maluszków butelkowych ten okres trwa trzy miesiące i zaczyna się po 5 miesiącu życia. W trzecim miesiącu podajemy 6-7 łyżeczek na 100 ml posiłku.

Pierwszy poranny posiłek

Śniadanka wprowadziłam mojej córce w 5 miesiącu. Karmię piersią, a ściąganie pokarmu to dla mnie koszmar, więc stwierdziłam, że zdecyduję się na kaszki mleczne. Mieszałam 2-3 łyżeczki kaszki manny mlecznej glutenowej, np. waniliowej z ciepłą wodą (na oko 100 ml) i kleikiem ryżowym, który ładnie zagęszcza. Kleiku sypałam tyle, aż uznałam, że konsystencja dania będzie stabilna na tyle, że nie ześliźnie mi się z plastikowej łyżeczki. Podawałam jej to ok. pół godziny do godziny po obudzeniu. Wtedy nie była zbyt głodna ani zbyt najedzona.

Zaraz po skończeniu 6 miesiąca dodawałam do kaszki surowe jabłuszko lub banana. Z kaszką wieloowocową palce lizać! Gdyby teraz był sezon, dałabym też inne owocki. Jednak zimą ograniczam się do tych dwóch. Staram się przekazać swojemu dziecku jak najwięcej składników odżywczych w jednym posiłku.

Przepis na kaszkę "Palce lizać!"

źródło: własne

Składniki:

  • jabłko
  • banan
  • 3 łyżeczki kaszki manny wieloowocowej
  • ok. 100 ml ciepłej, przegotowanej wody (lub wody źródlanej)
  • kleik ryżowy (opcjonalnie, do zagęszczenia)

Ilość składników dopasujcie do apetytu swojego maluszka :)


  1. Banana umyć, obrać, odkroić czubek (podobno nie trzeba, ale ja tak robię na wszelki wypadek). Ćwiartkę banana włożyć do miseczki i zalać wrzątkiem. Parzyć chwilę. Nie jest to konieczne, ale w ten sposób banan ładnie się zmiękcza.
  2. Jabłuszko umyć, odkroić i obrać ćwiartkę. Następnie zetrzeć na najmniejszych oczkach do miseczki, w której podamy maluchowi danie.
  3. Wylać wodę z miseczki z bananem. Rozdrobnić owoc widelcem i dodać go do jabłuszka.
  4. Następnie zalać owoce ciepłą wodą i dodać 3 łyżeczki kaszki wieloowocowej.
  5. źródło: własne
  6. W razie potrzeby zagęścić kleikiem ryżowym.
Danie można podgrzać w mikrofalówce na kilka sekund. Ja taką kaszkę podałam małej po skończeniu 6 mż.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz